Passend onderwijs
Vanuit onze identiteit kiezen wij bewust voor kansrijk onderwijs op De Planthof, waarin wij een omgeving willen creëren waarin kinderen zich gezien, geliefd en veilig voelen. Door onderwijs te bieden dat zo dicht mogelijk bij hun behoeften aansluit, geven wij alle kinderen – ongeacht hun achtergrond of ondersteuningsvraag – de beste kansen om te groeien en te bloeien. Dit betekent dat we onderwijs en ondersteuning bieden die aansluiten bij de onderwijs behoeften van ieder kind, zodat zij zich binnen de context van de school zo optimaal mogelijk kunnen ontplooien op sociaal-, emotioneel-, cognitief- en motorisch gebied.
Als team hebben we nagedacht over de zorg en ondersteuning die wij kunnen bieden. In onze schoolgids beschrijven wij wat ons lukt, maar ook waar onze grenzen liggen.
Handelingsgericht werken
De kern van Handelingsgericht werken is dat er uitgegaan wordt van de mogelijkheden van een kind en niet van zijn of haar beperkingen of belemmeringen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de ondersteuningsroute binnen De Planthof. Daarin wordt met name de positie van de ouders als partner benadrukt.
Florion onderwijsondersteuning
Voor de uitwerking, afstemming en vormgeving van Passend Onderwijs en de daarbij behorende ondersteuning maken we als school gebruik van de expertise van Florion onderwijsondersteuning (FLOO). Vanuit FLOO kunnen kinderen in overleg met de zorgspecialist en ouders worden onderzocht en middels een arrangementsaanvraag kan er extra begeleiding beschikbaar komen voor kinderen, leerkrachten en scholen/kindcentra.
Samenwerkingsverband
Scholen voor regulier basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs moeten aangesloten zijn bij een samenwerkingsverband, met als doel het bieden van passend onderwijs. Binnen zo’n samenwerkingsverband moeten naast de reguliere basisscholen ook één of meer scholen voor speciaal (basis)onderwijs participeren.
De Planthof Emmeloord valt onder samenwerkingsverband: Passend onderwijs NoordOostPolder-Urk
